Simfonie

Zilele astea am văzut un film. Și în film, la un moment dat, începea o melodie clasică. Am recunoscut-o de undeva. Din altă viață cred. Dintr-o viață în care stăteam singură în casă, în dormitorul tău, și ascultam cd-uri cu opere celebre, fără să știu care a cui e, dar știind care-mi place, căci le puneam pe repeat și mă învârteam pe acolo, aranjând volume (niciodată după logica ta) și așteptând să te întorci, căci eu venisem pentru tine, nu pentru oraș, nu pentru camera aia. Și le ascultam pe toate, dar mai ales pe cele pe care nu le recunoșteam. Voiam să învăț altele, să știu mai multe. Și răsfoiam tot felul de cărți de-ale tale, despre compozitori, instrumente, trupe. Învățam pentru tine. Adică pentru mine, dar… Ca să pot să mă compar cu tine, să poți să-mi spui lucruri și să nu fiu paralelă cu subiectul. Mă simțeam constant intimidată – uite un domeniu pe care nu-l stăpânesc rațional (cu toate că, ulterior, mi-am dat seama că mă tachinai atât de tare pentru că găsiseși, printre puținele, un subiect despre care știai mult mai multe decât mine). Doar recunosc opere, pasaje și amintiri legate de ele. Ca acum.

Și-am pierdut povestea din film câteva minute, gândindu-mă la zilele alea, la seri, la diminețile când te auzeam plecând și te simțeam că te apleci să mă săruți și te-aș fi tras înapoi sub pătură. La plimbările aproape nocturne pe străduțe. La ziua din hamac și la toate celelale, fără…

 Am căutat melodia la vreo două zile după, când am putut să mă opresc cinci minute din a mă gândi la tot ce ne-a fost frumos. Am găsit-o. Oare e în cd-urile alea?

2 păreri la “Simfonie

  1. O băbuță a murit lăsând aproape nimic celor două fiice. Una este violonistă în Italia de aproape 30 de ani și abia așteaptă să uite că a existat vreodată o Românie. Cealaltă are schizofrenie și va fi purtată dintr-o casă de nebuni într-alta prin mila statului român și a surorii ei. Sfârșit de poveste. Nu chiar, nu încă. Mai întâi trebuie vândut apartamentul. Casa trebuie golită înainte de a fi vândută. Mobila at trebui vândută cuiva. Dar cine naiba ar cumpăra mobilă veche la urgență? Atunci poate ar trebui dăruită. Dar cine naiba ar vrea mobilă veche cu miros de moarte? Deci, mobila va trebui aruncată. Și poveștile din bibliotecă trebuie aruncate, apoi biblioteca, apoi se văruiește apartamentul și se vinde. O altă poveste începe în el. Cred ca toți oamenii de pe lumea asta au o bibliotecă plină de povești. Care la un moment dat devine neîncăpătoare sau incomodă. Și oamenii încep să-și arunce poveștile din bibliotecă, pentru a le da uitării sau pentru a face loc pentru altele. Și cam așa am reușit eu să capăt atât de multe povești: cărți învechite care au fost înlocuite de ediții mai noi, hărți geografice care nu mai orientau pe nimeni, o ediție veche de partituri de Handel cumpărată de o veche iubită dintr-un anticariat, o colecție de 12 volume de Enciclopaedia Britannica din 1937 cedată prafului de o familie de evrei din Londra, și multe CD dăruite de oameni care își stocau muzica pe calculator… Se pare că eu strâng povești codificate și în vechile formate. Și astfel, am găsit în biblioteca băbuței, 70 de discuri de vinyl. Toate cu muzică clasică. Pe care nu le vrea nimeni. Și acum sunt la mine în bibliotecă. Și nu am pick up, dar am să-mi cumpăr. Deși câteva dintre ele le știu, le-am ascultat în format digital. Recunosc anumite bucăți muzicale, pasaje și amintiri legate de ele. Deci am o lume necunoscută plină de povești scrise pe discuri de vinyl. Am timp tot restul vieții să le răsfoiesc, să le descifrez, să le înțeleg. Vor fi nenumărate dimineți, când am să ma trezesc, am să mă uit curios în propria bibliotecă, am să găsesc un disc pe care am să-l pun pe pick up, am să ascult Simfonia a III-a de Brahms și am să-mi aduc aminte de povestea unei fete care avea și ea o astfel de dimineață, precum și eu sunt o poveste din biblioteca ei.

Lasă un comentariu

